Serros de Sobro

GPS wandelroute – WandelenAlgarve – Tavira

15.1 km  Moeilijk   271m Feiteira

Serros de Sobro (TAV PR4) is een zware 15,1 km lange gps rondwandeling, uitgezet door gemeente Tavira.
Wij hebben deze route zelf nog niet gewandeld en kunnen er geen specifieke informatie over geven.
U kunt de GPS track van de route hier downloaden net als het PDF document dat door de gemeente wordt aangeboden met daarin de route informatie.

]

1. FEITEIRA – CASTELÃO (4Km; 530m maximale hoogte)

Vanuit het “Centro de Descobetra” in Casas Baixas volg je het wandelpad richting Feiteira. Langs dit spoor is het duidelijk dat kurk nog steeds een van de belangrijkste en meest dominante producten in de regio is. In dit gebied bezitten bijna alle families kurkeiken en de oudere bewoners beheersen nog de kunst van schillen van de kurkeiken. De bast van de kurkeiken ligt opgestapeld te wachten op de kopers. Verderop maken de kurkeiken plaats voor de typische struikgewassen tot aan Castelão. Het pad over de heuvelkam biedt een adembenemend panoramisch uitzicht.

1. CABEÇA DO VELHO (4,7 km; maximale hoogte 529 m)

De oversteekplaats in de rivier de Odeleite nodigt uit om even een pauze in te lassen en de vogelrijkdom en de typerende flora te verkennen. In het voorjaar ben je hier omgeven door een overvloed aan kleuren en aroma’s. Het pad leidt nu omhoog en je laat Castelão bocht na bocht verder achter. Vanaf de top van de Cabeça do Velho -529m in gemeente São Brás de Alportel- heb je uitzicht  over het volledige heuvellandschap in het Noorden en naar het Zuiden tot aan het dorp Parizes.

1. CERRO DA PASSARIA – SEIXO BRANCO (3,6 km; maximale hoogte 520 m)

De wandelroute voert je nogmaals richting de rivier de Odeleite. We raden aan om hier weer een rustpunt in te lassen en te genieten van het fantastische landschap. In de herfst zie je in dit gebied de echte najaarskleuren, met de rode tinten van de bessen van Arbutus, de paddestoelen en kurkeiken en de parasoldennen.