Caminho das Hortas

Camino das Hortas

GPS wandelroute – WandelenAlgarve – Monchique

7.6 km  Makkelijk   156m Monchique

Een mozaiek aan kleurrijke landschappen

Hortas (MCQ PR07) is een makkelijke rondwandeling van 7,6 kilometer vanuit het dorp Monchique.
Ontdek een diversiteit aan kleurrijke landschappen tijdens een wandelroute rondom de betoverende stad Monchique.
Deze regio is doordrenkt met land- en bosbouwactiviteiten, wat resulteert in een fascinerend mozaïek van landschappen.

Moestuinen (Hortas), fruitbomen en eikenbossen

Hier worden moestuinen prachtig afgewisseld met fruitboomgaarden en weelderige eikenbossen.
Opvallend zijn de terrassen op steile hellingen, waar verschillende groentegewassen gedijen, zoals maïs, zoete aardappelen, bonen en kool.
Fruitliefhebbers zullen genieten van de variëteit aan bomen, waaronder sinaasappels, citroenen, perziken, kaki’s, kersen en appels, met lokale pareltjes zoals de Monchique peer.

Lees meer ...

De Bossen

Het boslandschap wordt voornamelijk gedomineerd door majestueuze kurkeiken, en sommige van deze reuzen zijn opgenomen in de “Monchique Monumentale Bomenroute”.
Hier vind je ook Portugese eiken, kastanjebomen, magnolia’s en diverse struiksoorten, zoals de aardbeiboom, heide en natuurlijk de olijfboom.

Vogels spotten

Dit eclectische landschap trekt een rijke verscheidenheid aan vogels aan, vooral zangvogels.
In de traditionele tuinen langs de route fladderen verschillende vinkensoorten, zoals de vink, distelvink en kneu.
Diep in de dichte eikenbossen, omringd door weelderig struikgewas, vind je een overvloed aan mezen, waaronder de koolmees, kuifmees en pimpelmees, evenals de boomklever en bosuil.

Semi aquatische vogels

In de stedelijke omgeving, vooral bij waterlopen in stadstuinen, kun je een gemeenschap van semi-aquatische vogels spotten, waaronder de ijsvogel en grijze kwikstaart.
Elk hoekje van dit betoverende landschap biedt een unieke vogelobservatie-ervaring, waardoor vogelliefhebbers en natuurliefhebbers zich volledig kunnen onderdompelen in de schoonheid van de natuurlijke wereld rondom MonchiqueROUTEBESCHRIJVING

Routebeschrijving

De route begint naast de VVV van Monchique en het uitkijkpunt daar. Je daalt af in zuidelijke richting langs de hoofdstraat, samen met Sector 10 van de GR13 – Via Algarviana tot aan de rotonde van Mós.
Bij de rotonde splitsen de routes zich: Sector 10 gaat rechtdoor langs de (EN) 267. De PR7 slaat linksaf langs een kleine zijweg bij de snackbar “Barnita”.n Let goed op de borden, want tegenover de snackbar staan borden voor een andere kleine route, de PR2 MCQ – Caminho das Caldas – Picota.

Hortas: de traditionele groentetuintjes

Eenmaal op de route, loopt de wandeling door een landbouwvallei gemarkeerd door kleine traditionele hortejos of groentetuintjes. Na 400 meter sla je linksaf en volg verbinding 11 van de GR13 – Via Algarviana. Je doorkruist de vallei en de waterleiding over een oud geplaveid pad en komt even terug in het stedelijke gebied van São Roque. De route doorkruist dit deel van de stad en daalt weer af langs de “Caminho do Ambrósio”. Aan het einde van dit pad kom je bij een open plek waar de maandelijkse markt van Monchique plaatsvindt.

Verbindingen met de GR13 – Via Algarviana

Hier wijkt de route af van connectie 11 (die naar links afbuigt): hij gaat naar rechts en volgt nu connectie 10 van de GR13 – Via Algarviana. Na slechts 200 m bereikt de route Cruz dos Madeiros, een kleine woonwijk. Je gaat bij het eerste kruispunt naar rechts. Het pad eindigt naast de geasfalteerde weg en gaat na ongeveer 300 meter naar links. Ga dan rechtdoor en wijk af van Link 10 (die naar rechts gaat).
Iets meer dan 100 meter later gaat het pad naar rechts en volgt een landweggetje terug naar Monchique.

Wanneer je de EN 266 bereikt, sla je linksaf en vervolgens rechtsaf en ga je ongeveer 200 meter bergopwaarts. Sla dan opnieuw rechtsaf langs een smal pad omzoomd door muren dat eindigt bij een oude grot, vlakbij de Quintado Viiador.

Kruising met MCQ PR04

Hier kruist het pad wandelroute PR4 MCQ – Trilho dos Moinhos naar het stadscentrum, gedurende ongeveer 300 m. Na het afdalen van de trap bij het stadhuis van Monchique, buigt de PR4 MCQ af en slaat linksaf. Na de bocht naar rechts gaat de route weer naar rechts en vervolgens naar links.

Terug richting Monchique

De route kruist de straat die omhoog loopt naar het klooster van Nossa Senhora do Desterro, maar daalt af in de richting van Monchique en komt weer samen met de PR4 MCQ (dit keer in de aanbevolen richting), en met Sector 11 van de GR13 – Via Algarviana, in de tegenovergestelde richting van dde aanbeveling.
Bij Largo de São Gonçalo de Lagos gaat Sector 11 naar links en wijkt af van de route.
De weg slingert vervolgens door een reeks straten en daalt af vlakbij een andere wasstraat. De PR4 MCQ buigt vervolgens af en slaat linksaf richting Largo dos Chorões.

Wandelroute MCQ PR07 route gaat rechtdoor richting de begraafplaats, langs een van de belangrijkste verkeersaders van Monchique, en daalt weer af naar het uitkijkpunt bij de VVV.