Cova da Muda

GPS wandelroute – WandelenAlgarve – São Brás de Alportel

5.9 km  Makkelijk   102m Fonte Férrea

Cova da Muda wandeling is een makkelijke 6 kilometer lange gps-rondwandeling tussen Fonte Férrea en het gelijknamige dorp. Wat de wandeling speciaal maakt, is dat het grootste deel van de paadjes bestaat uit een smal spoor langs een kabbelende beek tussen een grote verscheidenheid van bomen en struiken door.

Lees meer ...

Wij starten de wandeling bij het Avalanche Caffé aan het water. Dat doen we, zodat we daar als we terugkomen, even kunnen lunchen. We starten met het oversteken van het water over de houten brug en we volgen de beek naar het zuiden. Het spoor is hier wat verwarrend omdat allerlei paadjes links en rechts tussen de bomen door ofwel de beek oversteken of de heuvelrug op klimmen. We volgen het weter en blijven aan de rechterkant. De beek maakt een bocht en het pad buigt mee en langzaam verwijdert het zich van de beek.

Naar Cova da Muda

We klimmen nu gedurende een kilometer of 3 omhoog richting het dorp Cova da Muda. Eenmaal daar aangekomen, volgen we op de T-splitsing het pad naar links en aanvaarden we de terugtocht. Met een bocht komen we terug bij de beek, die we de volgende drie kilometer drie geer zullen oversteken. Het water staat niet zo hoog dat we onze schoenen uit hoeven, maar we kunnen ons voorstellen dat je deze route vlak na een paar fikse regenbuien niet moet lopen. Het spoor langs de rivier (want een pad mag je het niet noemen) is ook nu nog drassig, maar het is te doen. Links en rechts fladderen tussen het groen allerlei vogels, maar door de dichte begroeiing is niet te zien wat het zijn. We kunnen ons voorstellen (wij lopen de wandeling op 26 december) dat het hier in het voorjaar een bloemenzee is!

Ondanks het feit dat deze wandeling niet ver of erg inspannend is, hebben wij er ontzettend van genoten. Dit is natuur op zijn allermooist en door de vele bomen in het gebied, heb je hier ook op een warme dag flink wat schaduw.