Cerro da Goldra

GPS  route – Wandelen Algarve – Loulé

8.7 km  Middelmatig   197m Vale de Ras

Cerro da Goldra wandelroute is een 8,7 kilometer lange middelzware gps rondwandeling bij Loule. De start is op een kruispunt van vier landwegen bij Vale de Rás, een paar kilometer ten zuiden van Loulé. Na een eerste stukje onverharde pad, slingert Cerro da Goldra zich omhoog langs een smalle asfaltweg met daaraan de meest prachtige huizen. Het uitzicht richting Loulé wordt steeds mooier naarmate je hoger komt.

Lees meer ...

Na een kilometer of drie is het afgelopen met het ontspannen wandelen. Rechtsaf gaat een smal, onverhard en stenig pad steil omhoog de heuvelrug op. Een kakofonie van vogel geluiden begeleidt de weg omhoog. Langs het pad staan overal Medronho bomen (Boomaardbei). In november hangen de vruchten rood en rijp aan de takken. Op de heuvelrug loopt een slingerend geitenpad dat leidt naar een vervallen molen.

De klim eindigt bij de molen ruïne, bovenop de Cerro. Tot het laatste moment weet je niet wat je boven te wachten staat. Op het moment dat je de  omloop betreedt, wacht een adembenemend panorama over het kustgebied van de Centrale Algarve. De zon glinstert op zee en ondanks het feit dat  het niet helemaal helder is, zie je van Olhão tot Quarteira duidelijk de dorpen liggen. Het ziet er fantastisch uit. Dit is de perfecte plek voor een kop thee. Iets verderop bevindt zich ook een heuse picknick plaats naast de volgende, gerestaureerde  molen: Moinho das 5 Estrellas (Molen van de vijf sterren).

Het volgende pad blijkt een nauwelijks zichtbaar spoor, dat rechts met een stijgingspercentage van 15% de hoogste heuvel van de omgeving op slingert, richting een rood-witte zendmast. Je klautert omhoog naar de zendmast en daarmee is het spannendste deel van de Cerro da Goldra bedwongen. Hierna daal je weer langzaam af richting de auto over gedeeltelijk geasfalteerde en gedeeltelijk onverharde paden.

De wandelroute is niet heel lang, zo´n 8,7 kilometer, maar heel verrassend en zeker een aanwinst in ons wandelingen assortiment. Met regenachtig weer kan je deze route niet lopen. De steile paden vol losse stenen die met nat weer levensgevaarlijk worden.