Caldas-Picota

GPS wandelroute – WandelenAlgarve – Monchique

18.6 km  Moeilijk   707m Parkeerplaats Capela das Caldas

Caldas-Picota een pittige dagwandeling vanuit Caldas de Monchique

Op de top van de Algarve

Vlinders kijken

Caldas-Picota wandelroute van gemeente Monchique en de Via Algarviana (GR13) is een bijna 19 km lange zware rondwandeling vanuit Caldas.Picota, de op Ć©Ć©n na hoogste top van het Monchique gebergte, is een ware schat aan natuurlijk erfgoed, vooral op het gebied van flora. Het hoogste gebied herbergt een prachtig woud van steeneiken en biedt uitstekende omstandigheden voor het observeren van vlinders. Het unieke fenomeen van deze soorten die zich op de top van de heuvel bevinden, maakt het wandelpad een genot voor natuurliefhebbers.

Lees meer ...

Caminho das Caldas – Picota

Beginnend in het gebied Caldas de Monchique, biedt dit pad bezoekers de mogelijkheid om naar de top van Picota te wandelen, waar ze kunnen genieten van een natuurlijk uitkijkpunt met een adembenemend uitzicht op een groot deel van de kustlijn van de Algarve.

De route begint bij de parkeerplaats bij de kapel van Caldas. We raden aan om eerst naar de kapel te klimmen en te genieten van de verfrissende omgeving waar het water van de Ribeira do Lageado stroomt.

Vervolg de weg bergopwaarts en steek voorzichtig de EN266 over richting Mirante da Mata. Hier kunt u een korte omweg maken om te genieten van het uitzonderlijke panoramische uitzicht. Ga terug naar het pad en volg de asfaltweg totdat u linksaf slaat naar een onverharde weg. Blijf omhoog gaan tot u een andere geasfalteerde weg bereikt die langs de zuidelijke helling van Picota loopt; sla hier rechtsaf.

Panoramisch klimmen

Volg deze weg tot u het volgende bord ziet waar u linksaf moet slaan. Vervolg de steile klim naar de top van de berg terwijl u geniet van de prachtige natuurlijke landschappen.
Eenmaal op de top aangekomen, kunt u ervoor kiezen om een omweg naar rechts te maken naar het uitkijkpunt op de top van Picota voor een extra dosis avontuur.

Via Algarviana (GR13)

Vanaf hier kunt u zich aansluiten bij de GR13 – Via Algarviana en het onverharde pad volgen. Tijdens de afdaling passeert u terrasvormige velden en boeren die op de velden werken, wat een rustgevend tafereel biedt. Blijf afdalen tot u bij de wegwijzer naar links komt en begin weer lichtjes te klimmen naar PĆ© da Cruz. Onderweg passeert u enkele landbouwvelden waar traditionele landbouw nog steeds wordt beoefend. Daal af naar PĆ© da Cruz om even op adem te komen voor de laatste etappe van de route.

De CovĆ£o dĀ“Ɓguia

Bereid u voor op een stevige klim naar CovĆ£o d’Ɓguia. Sla rechtsaf langs een onverharde weg en blijf klimmen. Na het oversteken van deze plek begint u aan een korte afdaling die u terugbrengt naar Caldas de Monchique. Volg een smal, kronkelend pad tot u bij de asfaltweg bij Palmeira komt, waar u rechtsaf slaat.
Steek de EN266 weer over richting CortĆŖs en blijf rechtdoor gaan, waarbij u bij de volgende afdaling linksaf slaat. Blijf de weg volgen tot u een brug bereikt.

Dan volgt de voorlaatste klim naar Caldas de Monchique. Sla bij het volgende kruispunt linksaf en volg het onverharde pad tot u Ribeira das Caldas bereikt. Steek de brug over naar de bottelarij van Ɓgua de Monchique, passeer Hotel Termal en het centrum van Caldas de Monchique, en u bent terug bij de parkeerplaats.