Caminhos de Alferce

Caminos de Alferce

GPS wandelroute – WandelenAlgarve – Monchique

7.8 km  Middelmatig   260m Alferce

Door beschaduwde bossen, langs klaterende beken

Alferce (MCQ PR08) is een gemiddelde rondwandeling van 7,8 kilometer met een behoorlijke klim erin die start in het dorp Alferce.

Geologie

Tijdens de wandeling kun je interessante dingen zien in de bergen van Monchique. Je ziet speciale soorten rotsen, zoals Nepheline-syeniet. Ook zie je hoe water de rotsen heeft veranderd door de jaren heen. En er zijn plekken waar water natuurlijk uit de grond komt. Je ziet ook hoe lokale bevolking de stenen uit de bergen gebruikt. Het is echt de moeite waard om te bekijken!

Lees meer ...

FLORA

Het dorp wordt omringd door dichte kurkeikbossen. Je vindt er ook Portugese eik (Quercus faginea), ondergroei van eik (Quercus lusitanica) gemengd met kastanjebomen (Castanea sativa), aardbeibomen (Arbutus unedo), heide (Erica sp.) en groenblijvende sneeuwballen (Viburnum tinus). In de richting van Alferce, op de EN 267, staat een prachtig exemplaar van de Monchique-eik (Quercus canariensis), een soort die in Portugal als zeldzaam wordt beschouwd en die deel uitmaakt van de “Monchique Monumentale Bomenroute”. Hij is ongeveer 150 jaar oud en 25 meter hoog (laatst gemeten in 2006).

In de aangrenzende valleien is de oevervegetatie bijzonder fraai, met dichte bosjes elzen (Alnus glutinosa) en essen (Fraxinus angustifolia), afgewisseld met populieren (Populus sp.) en struiken zoals oleander (Nerium oleander), Italiaanse wegedoorn (Rammhus alaternus) en braamstruiken (Rubus ulmifolius.

VOGELS ALGARVE

De rijke vegetatie, het vele water en de geografische ligging dragen er allemaal toe bij dat deze plek zeer rijk is aan vogels. Tot de roofvogels behoren de zeldzame en onopvallende visarend (Aquila fasciata), de slangenarend (Buteo buteo). In het voorjaar zie je de slangenarend (Circaetus gallicus). Onder de zomertrekkers zijn er verschillende Tjiftjaffen, zoals de Iberische Tjiftjaf (Phylloscopus ibericus) of de Orpheus Spotvogel (Hippolais polyglotta) en de gewone nachtegaal (Luscinia megarhynchos), de wielewaal (Oriolus oriolus) en de Gekraagde Roodstaart (Phoenicurus phoenicurus).

Let bij de standvogels op de bosvogels, zoals het roodborstje (Erithacus rubecula), de blauwe klauwier (Sitta europaea), de kuifmees (Laphophales cristatus), de gaai (Garrulus glandarius) of de havik (Accipiter nisus).

Aan de randen van bossen, landbouwgrond en struikgewas zitten de zwartkopgrasmus (Sylvia melanocephala), de blauwe merel (Monticola solitarius), de Grijze Gors (Emberiza cia) en de Cirlgors (Emberiza cirlus).

ALFERCE ROUTEBESCHRIJVING

De wandeling begint naast de parochiekerk van São Romão, in het centrum van Alferce. Hij loopt samen op met link 10 van de Via Algarviana (GR13) maar dan in de tegenovergestelde richting van de aanbevolen route. Volg dit pad ongeveer 3,50 km. De route loopt in noordelijke richting, doorkruist verschillende landbouwvelden en een prachtig kurkeikenbos. Maak een lange afdaling tot aan de nationale weg (EN) 267. De route slaat rechtsaf en volgt de weg gedurende ongeveer 3,50 km.

RIBEIRA DE MONCHIQUE

Sla rechtsaf en volg de weg gedurende 50 meter. Sla vervolgens linksaf een riviervallei in met aan de rechterkant een klein groepje huizen. We laten de huizen snel achter ons.
De route gaat nu verder langs de noordelijke oever van de Ribeira de Monchique over een prachtig bospad. Het loopt gemakkelijk en licht bergafwaarts.

NIET NA HEVIGE REGENVAL !

Al snel moet je de rivier oversteken. Als het water hoog staat, krijg je natte voeten. De wandeling volgt nu een smal pad, vaak gebruikt door boseigenaren. Het loopt steeds parallel aan de beek en het dichte oeverbos. Langs deze waterloop staan essen (Franxinus angustifoliaı), wilgen (Salix alba) en elzen (Alnus glutinosa) in overvloed. Hier splitsen de twee routes zich; de Link 10 gaat rechtdoor en de PR8 MCQ slaat linksaf.

ZIGZAGGEND OMHOOG

Je begint nu aan een lange, zigzaggende klim omhoog naar de landbouwgrond naast het dorp Umbria. U arriveert opnieuw in een plaats die rijk is aan landbouwtraditie, met kleine moestuinen die het berglandschap bedekken. De route loopt door de smalle straatjes van het dorp en begint weer te klimmen naar de EN 267, waar hij naar rechts gaat en na 50 meter naar links. Je klimt omhoog over een oude middeleeuwse weg, met nog steeds delen van het trottoir. De oude bewoners van de streek beweren, dat dit ooit de hoofdroute was tussen Monchique en Alferce.

BESCHADUWDE BOSPADEN

Het is een heel mooi pad dat door dichtbegroeide bossen loopt. Hier zie je kurkeiken (Quercus suber), aardbeibomen (Arbutus unedo), heide (Erica sp.), cistus (Cistus sp.), groenblijvende sneeuwbal (Viburnum tinus), eiken-ondergroei (Quercus lusitanica), varens en vele andere planten in overvloed. Vogels zijn er ook in veel soorten en maten. Voor de spotters onder ons, is het gebied rijk aan: boomklevers, mezen, spechten en zangers (tjiftjaffen, fitissen, boompiepers).

LOKALE TRADITIES

Van Monte da Serra ga je verder naar Alto de Baixo, met zijn traditionele landbouwvelden, langs een oud pad met wanden van syenitisch gesteente. Dit is uniek in Portugal voor de Serra de Monchique. Op dit prachtige pad vind je een aantal syenitische platen, die de bijzondere geologie van deze regio laten zien.

Bij de ingang van Alto de Baixo gaat de route naar links en kruist de PR9MCQ- “Entre o Vale e o Castelo” en Verbinding 11 van de GR13-Via Algarviana, in tegenovergestelde richting van de aanbevolen route, tot Alferce.

Daarvandaan daal je af en sla je op het kruispunt linksaf de EM 1073 op, waar je rechtsaf slaat tot je Alferce bereikt. Alle drie de routes eindigen in dit dorp, naast de parochiekerk van São Romão.