+351 916894616 bnb@casalcubo.nl

Em Busca do Vale Encantado

GPS wandelroute – WandelenAlgarve – Alcoutim (ALC PR8)

13.5 km  Middelmatig   214m Vaqueiros

Em Busca do Vale Encantado (ALC PR8) wandelroute is een gemiddeld zware 14 km. lange gps rondwandeling vanuit Vaqueiros door gemeente Alcoutim.
Wij hebben deze route zelf nog niet gewandeld en kunnen er geen specifieke informatie over geven.
U kunt de GPS track van de route hier downloaden net als het PDF document dat door de gemeente wordt aangeboden met daarin de route informatie.

Download file: ALC-PR8-vaqueiros_rtw.gpx

Em Busca do Vale Encantado wandelroute start bij de bushalte aan de oostkant van Vaqueiros. Loop het dorp uit over de verharde weg richting Fonte da Parra / Madeiras. De weg stijgt langzaam langs het Vaqueiros stuwmeer, tot Fonte da Parra. Eenmaal in Fonte (Km 1), ga je rechtdoor tot je bij de asfaltweg komt die Cachopo verbindt met tussen Montinho da Revelada. Op dit gedeelte van de wandeling is een ontmoeting met een haas, een konijn of een vlucht patrijzen niet denkbeeldig.

Op het asfalt ligt Montinho da Revelada aan je linkerhand. Volg de weg in de richting van Monchique. Neem na een paar honderd meter in een bocht het onverharde pad naar links. Je loopt nu richting Madeiras. Nu volgt het mooiste deel van de wandelroute. De afdaling naar de “Vale Encantado” begint. Pas op dat je niet uitglijdt en geniet onderweg van het landschap! Na de afdaling loop je richting het dorp Madeiras. In dit gehucht is ´s nachts slechts het geluid van de Odeleite rivier te horen. Rust op dit deel van de wandeling een beetje uit want er komt een klim aan.

Richting Monchique

Neem de asfaltweg richting Monchique. Vlak nadat je Madeiras hebt verlaten kan je een omweg maken van 2 kilometer. Sla hiervoor linksaf op de eerste onverharde weg buiten Madeiras. Pas op, want dit gedeelte is niet bewegwijzerd. Richting Monchique stijgt de weg en de Vale Encantado verdwijnt uit het zicht. De wandelroute verlaat ook weer het asfalt en je klimt op de onverharde weg verder. De daarop volgende afdaling brengt je in Barranco do Carriço van waar uit je weer licht stijgt naar het asfalt. Neem hier de weg naar rechts richting Monchique.

Loop door het dorp en ga naast de openbare wasplaats het onverharde pad op richting Vaqueiros. Ontspannen lopen over kleine heuvels en door dalen kom je in Vaqueiros. Hier heb je nog de mogelijkheid de heuvel met de telecom toren te beklimmen. Dat heeft een mooi uitzicht over Vaqueiros.

Het laatste rechte stuk van deze PR valt samen met de route van Alcoutim wandeling PR7.