Vale Encantado

GPS wandelroute – WandelenAlgarve – Alcoutim (ALC PR8)

14 km  Middelmatig   215m Vaqueiros

Vale Encantado (ALC PR8) wandelroute is een gemiddeld zware 14 km. lange gps rondwandeling vanuit Vaqueiros door gemeente Alcoutim.
Wij hebben deze route zelf nog niet gewandeld en kunnen er geen specifieke informatie over geven.
U kunt de GPS track van de route hier downloaden net als het PDF document dat door de gemeente wordt aangeboden met daarin de route informatie.

Op avontuur door de heuvels van Alcoutim

Em Busca do Vale Encantado wandelroute is een 13,9 kilometer lange, pittige rondwandeling in de heuvels ten zuiden van Vaqueiros, Alcoutim.

De natuurwandeling biedt een betoverende reis door het schilderachtige landschap van Vaqueiros. Je start bij de oostelijke bushalte van Vaqueiros. Adembenemende bezienswaardigheden geven je een diepgaande ervaring van de natuurlijke pracht van de regio.

Richting Fonte da Parra

De tocht start door het dorp te verlaten en de geplaveide weg te volgen richting Fonte da Parra / Madeiras. Terwijl je langs het Vaqueiros stuwmeer wandelt, stijgt de weg geleidelijk tot aan Fonte da Parra. Bij het bereiken van Fonte (Km 1), ga je rechtdoor tot je de asfaltweg bereikt die Cachopo verbindt met Montinho da Revelada. Hier opent zich de mogelijkheid om wilde dieren zoals hazen, konijnen of patrijzen tegen te komen.
Montinho da Revelada ligt aan je linkerhand op het asfalt.

Em busca do Vale Encantado

Volg de weg in de richting van Monchique, “op zoek naar de betoverende vallei”. Sla na enkele honderden meters in een bocht het onverharde pad naar links in, op weg naar Madeiras. Dit gedeelte van de route belooft het meest schilderachtige te zijn, met een afdaling naar de betoverende “Vale Encantado.” Wees voorzichtig tijdens de afdaling en geniet van het prachtige landschap. Eenmaal beneden loop je richting het rustige dorp Madeiras, waar ’s nachts alleen het geruststellende geluid van de Odeleite rivier te horen is. Neem hier even de tijd om te rusten, want er staat een uitdagende klim op het programma.

Traditionele wasplaatsen

Vervolg je weg door het dorp en neem naast de openbare wasplaats het onverharde pad richting Vaqueiros. Ontspan terwijl je over kleine heuvels en door dalen wandelt, op weg naar het pittoreske Vaqueiros. Hier krijg je zelfs de kans om de heuvel met de telecomtoren te beklimmen, wat een prachtig uitzicht biedt over Vaqueiros. De Em Busca do Vale Encantado wandelroute belooft niet alleen een lichamelijke activiteit, maar ook een onvergetelijke ontdekkingsreis door de natuurlijke pracht van dit betoverende gebied.

Het laatste rechte stuk van deze PR valt samen met de route van Alcoutim wandeling PR7.